Loading

Historiaa

Käy syvemmälle luontoosi

Bomban talon historia

Jegor Bombin rakensi pojalleen Dimitri Jegorville Bomban talon vuonna 1855 Suojärvelle. Talo oli 24 metriä pitkä ja 10 metriä leveä seudun komein pyöröhirsinen talo, jonne pääsi ajamaan suoraan hevosella sisään. Talo rakennettiin kesän aikana ilman yhtäkään rautanaulaa, pääsääntöisesti kirvestä käyttämällä.

Talon toiseen päähän Bombin päätti rakentaa kolmikerroksisen asunnon, jossa vuonna 1910 asui Bombinin 24 henkinen suurperhe. Dimitri menehtyi vuonna 1915, jonka jälkeen maa jaettiin hänen viiden poikansa kesken.  Veljekset suunnittelivat talon myymistä, mutta rahan puutteen takia talo päätettiin purkaa vuonna 1934, ja viisi hirsikasaa arvottiin veljesten kesken. Näistä hirsistä ainakin kolme veljestä rakensivat oman talonsa.

Toisen maalimansodan jälkeen Suojärveltä kotoisin oleville karjalaisille evakoille järjestyi uusi asuinpaikka Pielisen Karjalasta sekä läheisistä Kainuun kunnista. Samalla evakkojen keskuudessa virisi keskustelu jonkin yhteisen paikan rakentamisesta. Vuonna 1960 Bomban talon jälleenrakentamisesta kuhistiin Suojärven Pitäjäseurassa. Nelimiehinen talotoimikunta ryhtyi etsimään Bomban uudelleenrakentamiselle sopivaa paikkaa ja laatimaan rakennussuunnitelmaa. Talotoimikunta esitti löydöksensä Suojärven Pitäjäseuralle ja päätös rakentamisesta syntyi vuonna 1975. kun Nurmeksen kaupunki lahjoitti tontin ja päätti tukea rakennusprojektia. Karjalanliitto osallistui myös hankkeeseen, jonka seurauksena Bomban talon lisäksi alueelle päätettiin rakentaa kokonainen karjalaiskylä.

Uuden Bomban talon rakennustyöt alkoivat vuonna 1977, ja uusi upea talo vihittiin käyttöön 1978. Bomban talon rakennuksessa noudatettiin perinteitä ja se on koristeltu näyttävästi. Sen suunnitteli arkkitehdit Vilho Suonmaa ja Jarmo Santala. Valmistuessaan talo oli hieman alkuperäistä isompi.

 

Nykyisin Bomban talossa on kahvila-ravintola, matkailuneuvonta, myymälöitä ja näyttelyitä. Alueelta löytyy myös tsasouna, kylpylä, hotelli- ja mökkimajoitusta, ohjelmapalveluyritys, hyvinvointialanyrityksiä ja lomahuoneistoja. Kesätorin palvelut löytyvät Bomban talosta kesällä 2020.

 

Alueen yhteisen Bomba-brändin tarinan juurilla

 

2018

Elokuu – joulukuu

Bomba. Tuo karjalaisen perinnekulttuurin sydämeen sijoittuva elämys. Tuo upean kaunis matkailukohde Pohjois-Karjalan metsiköissä. Tuo monien rakastama, mutta myös monille tuntematon helmi. Bomballa oli omaleimainen tarina, joka ansaitsi tulla entistä paremmin kuulluksi.

 

Vuoden 2018 elokuisena päivänä PIKES aloittikin hankkeen nimeltä Uudet yritysverkostot matkailun viitoittajina, jonka tavoite oli selkeä: alueen matkailun uudistaminen. Visiona oli puolestaan kaksinkertaistaa alueen matkailuyritysten liikevaihto viidessä vuodessa. Ei siis kaikista helpoin polku aloittaa hankkeen kanssa taivaltaminen, mutta kirkas tavoite suuntamerkkinä tuki intoa keksiä uusia ratkaisuja alueen matkailun kasvattamiseksi.

 

Siksi hankkeen alkumetreillä yhdessä alueen yrittäjien kanssa pohdittiin ja puntaroitiin, kuumeisesti mietittiin: millainen on meidän alue? Miksi sinne saavutaan? Miksi matkustajat haluaisivat tulevaisuudessa valita alueen matkakohteekseen? Näistä ja monista muista kysymyksistä haalittiin yhteen raaka-aineita tulevan brändin rakentamiseksi. Erityistoiveena monet yrittäjistä toivoivatkin aktiivista yhteistyötä alueen markkinoinnissa juurikin yhteisen matkailubrändin avulla.

 

Mutta, mikä olisi tuon yhteisen brändin nimi? Siinäpä oli seuraava kysymys. Tehdystä kyselystä, johon vastasi n. 90 henkilöä alueen sisältä ja ulkopuolelta, suurin osa nosti esille sen, että alue tunnetaan erityisesti Bombasta. Käytiin keskusteluita, pohdittiin ja suunniteltiin uudelleen. Lopulta ilmoille heitettiin ehdotukseksi tuttu nimi. Voisiko se olla Bomba? Ja miksipä ei: Bomba on loppujen lopuksi alueen tunnetuin brändi, ja moni tuntee Nurmeksen juuri Bombasta. Monesti matkailijat jopa luulevat, etteivät ole käyneet Nurmeksessa, vaikka ovat vierailleet Bomballa. Vaikka tuon jo olemassa olleen brändin ottaminen uudelleen käyttöön aiheutti keskustelua, oli se kieltämättä myös kustannustehokkain tapa rakentaa alueelle yhteinen matkailubrändi.

 

2019

Helmikuu

Vuoden 2019 helmikuussa PIKES järjesti yhdessä matkailuyrittäjien kanssa Matkailun päättäjäfoorumin, jossa esitteltiin ensimmäistä kertaa matkailunkehittämissuunnitelmaa Nurmeksen ja Valtimon kunnan päättäjille. Osa matkailunkehittämissuunnitelmaa oli yhteismarkkinoinnin tehostaminen alueella.

 

Huhtikuu

Huhtikuussa PIKES järjesti puolestaan matkailuyrittäjille kokoontumisen, jossa päätettiin yhdessä upottaa kädet brändityön käynnistämiseen, mikäli tueksi saadaan hankerahoitus. Huhtikuussa loppui myös edellisenä vuonna aloitettu Uudet yritysverkostot matkailun viitoittajina -hanke.

 

Elokuu – joulukuu

Kesän jälkeen käynnistyi uusi Matkailijat maailmalta -hanke, jonka ohella PIKES pääsi viimein urakoimaan brändin työstämisessä. Avuksi brändityöhön valittiin mainostoimisto Fabrik Oy, jolle alue on ennestään tuttu. Syksyn tilaisuuksissa vahvistettiin alueen yhteisen matkailubrändin nimeksi Bomba ja sosiaalisen median tilien nimeksi LakelandBomba. Myös Bomban verkkosivujen rakentaminen aloitettiin.

 

2020

Helmikuun 28. päivänä se vihdoin ja viimein tapahtui. Bomba-brändi näki ensimmäistä kertaa päivänvaloa tapahtumassa, jossa matkailuyrittäjät, media ja matkanjärjestäjät juhlistivat yhdessä alueen matkailun eteenpäin viemistä. Bomba-nimellä markkinoidaan koko Nurmeksen alueen matkailupalveluita.

 

Loading count of favourites list